Noen utvalgte prosjekter


Vi bidrar til at stadig mer av byen og bygg kan bli en del av sirkulærøkonomien. Under kan du lese mer om vår tilnærming til spesifikke prosjekter.


Transformasjonen av Rådhuspassasjen

Midt i hjertet av Oslo er Rådhuspassasjen i ferd med å gjennomgå en betydelig transformasjon.
Prosjektet, som startet i oktober 2022, har som mål å gjenskape passasjens opprinnelige uttrykk, samtidig som den moderniseres for fremtiden. Skanska leder prosjektet, med Bevar og Øst-Riv som en sentral partner med ansvar for riving, sanering, demontering og gjenbruksløsninger.

Prosjektet startet med fjerning av lettere konstruksjoner for å avdekke byggets bæresystemer og åpne opp etasjene. Med respekt for historien omfatter våre viktigste tiltak:

• Fjerning av glasstaket for å gjenskape det opprinnelige åpne designet.
• Riving av tekniske rom og taketasjer.
• Full riving av nabobygget ved Klingenberg Kino, der bygningselementer løftes med kran til Olav Vs gate.
• Gjenoppbygging av den revne strukturen med tilsvarende design, men med flere etasjer.
• Ombygging av innvendige arealer fra mange små kontorer til åpne og moderne lokaler.

Prosjektet spiller en viktig rolle i bærekraftig byutvikling. Sammen med Skanska har vi hatt fokus på gjenbruk og resirkulering av materialer, og gjort dette til et referanseprosjekt for fremtidige rehabiliteringsprosjekter.
Gjennom tett samarbeid, presisjon og spesialisert ekspertise har dette blitt et prosjekt som få andre kunne gjennomført på samme nivå.

Ombruk av Randklev bru

Da Randklev bru kollapset i Gudbrandsdalslågen under ekstremværet «Hans» i august 2023, jobbet vi med å løfte ut og reparere bruelementene. Randklev bru er en viktig del av Dovrebanen, som brukes til både gods- og persontrafikk, og den gjør det mulig å reise klimavennlig mellom Austlandet og Midt-Norge.

Mot slutten av oktober var alles øyne rettet mot Ringebu, der en gigantisk kran, hentet inn fra utlandet for anledningen, løftet ut to skadde fagverkselementer i stål – hver på 270 tonn. Og det var bare begynnelsen.

I starten var oppgaven å hente opp stålelementene fra elva. Deretter ble oppdraget utvidet til å også omfatte reparasjon, tilbakeheising og etablering av nytt fundament i elva. Randklev bru ble åpnet for trafikk 20.mai 2024. Ved å gjenbruke bruelementer ble det mulig å åpne brua raskere enn om det hadde blitt bygget en helt ny bru. 

Sammen med våre søsterselskaper er vi spesialister på riving, miljøsanering og komplekse rehabiliteringsprosjekter med konstruktiv gjenoppbygging, og er nå involvert i flere store prosjekter i Østlandsområdet.

Godt samarbeid og mange dyktige og dedikerte folk gjorde det mulig å løse oppgaven.